Laga rost på en Golf 1.6 2006 års modell

ekshaust
23 juli 2023 · 34 Inlägg

Hej, precis skaffat en Golf 1.6 2006 års modell och den har lite rost på några ställen och undrar nu hur jag enklast och billigast fixar detta. I senaste besiktnings protokollet finns en kommentar under "bra att veta" som säger: Stomme sidobalk, båda sidor yttre, rostskadad.

Har tagit några bilder och från det jag ser är det sämst på förarsidan men uppfattar inte det som jättemycket rost även om det så klart bör åtgärdas.
Sen finns det också rost i framskärmen på båda sidor men även här mest på förarsidan. Det har liksom "släppt" lite i underkant på skärmen som syns på en av bilderna.

Lite funderingar, antar att sidobalken är mer akut att fixa till men hur skulle ni göra i mitt fall. Är inte så petig med lackeringen kan sägas och skulle faktiskt kunna tänka mig att lägga på färg själv efter jobbet med att fixa med rosten men har aldrig tidigare jobbat med detta så får i så fall prova mig fram.

Utifrån bilderna, hur illa skulle ni säga att det är? Och i grova drag om man lämnar in bilen för att fixa rosten både på sidobalkarna & framskärmarna, vilken kostnad snackar vi om på ett ungefär?
De tre först bilderna är från försidan & de tre sista bilderna är från passagerarsidan kan tilläggas.

Tar tacksamt emot tips på seriösa verkstäder inom kronobergs län med omnejd som gör såna här jobb för rimlig peng.

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242784/242784-4175b192a975c81e92f9b5daf95db89f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242784/242784-e6a91fdce99bd7838831b805aea883a1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242784/242784-19ee41a9ae7fef98e899354262aac5ee.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242784/242784-c631e6bdbd53b03d760cc6ab51d6b393.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242784/242784-9cd434b4abc41a7381ab1aee46714d08.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242784/242784-28689039c86dee9d952d6af584d99431.jpg

Senast redigerat av ekshaust (23 juli 2023)

Utmarks-Loke
23 juli 2023 · 5 847 Inlägg

Vi diskuterade nyligen rostlagning på Golf V faktiskt.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=344356

Tyvärr är det få firmor som lagar rost, och ännu färre som gör det billigt. Sidobalken/tröskeln lagas genom att man kapar bort det som är sönderrostat och svetsar i ny plåt. Och det är alltid mycket värre än det först ser ut. Kan man inte laga rost själv bör man skaffa en bil utan massor med rost. Därför är det klokaste du kan göra kanske att köra med bilen så länge bilprovningen tillåter dig, och sedan byta.

ekshaust
24 juli 2023 · 34 Inlägg

Tror jag kommer försöka mig på att laga sidobalkarna själv genom att slipa ner och sen lacka. Kollade youtube och finns bra steg för steg guider där.

Men gällande framskärmarna funderar jag på om man kanske skulle byta dom helt. Såg i en annan tråd här på garaget där någon tipsade om att köpa nya skärmar på ebay, lackade och klara. Hur hittar jag rätt skärmmodell och rätt lackmodell där om jag ska söka på ebay?
Det är som sagt en 1.6 2006 års modell 102hk

krambriw
24 juli 2023 · 431 Inlägg

Fy fabian, mycket jobb där
Där fram, vid främre stänkskydden, typisk åkomma för gamla golfar, det lagras smuts och salt och gegga mellan inneskärmen i plast och plåtskärmen vilket ligger där och gosar sig och sedan bubblar rosten upp. Man måste vara noggran och verkligen spola rent där mellan vid tvätt, vilket är knepigt att komma åt, man får bända tag i innerskärmen så vattenstrålen når in, ingen gör det och då blir det så här. Garanterat har du en hel åker där innanför, fin grogrund för rost

Senast redigerat av krambriw (24 juli 2023)

spillolja
24 juli 2023 · 4 028 Inlägg

Man kan ta bort inneskärmarna och spola rent från smuts och jord, skärmen är skruvad i tröskellådan men 1 -2 st M6 skruvar som även dessa bör lossas när man rostskyddsmålar/bättrar lacken, 2st bättre beg. skärmar kan man evt. hitta på ebay.de etc. om man söker på färgkoden, rostskydda med dinitrol ML och underedsmassa innan inneskärm återmonteras

hur ser tröskellådorna ut på undersidan, särskilt vid dom ovala hålen ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
torsen
24 juli 2023 · 7 249 Inlägg

ekshaust skrev:
Tror jag kommer försöka mig på att laga sidobalkarna själv genom att slipa ner och sen lacka. Kollade youtube och finns bra steg för steg guider där.

Men gällande framskärmarna funderar jag på om man kanske skulle byta dom helt. Såg i en annan tråd här på garaget där någon tipsade om att köpa nya skärmar på ebay, lackade och klara. Hur hittar jag rätt skärmmodell och rätt lackmodell där om jag ska söka på ebay?
Det är som sagt en 1.6 2006 års modell 102hk

Du LAGAR inte rost genom att måla över den.
En så gammal bil lönar sig inte att lämna in för seriös ROSTSKADELAGNING på bilskadeverkstad.

Byta framstänkskärmar klarar du nog själv med sedvanliga handverktyg.
Har du tur kan du kanske få tag på beg framskärmar på någon bilskrot.
Beträffande sidobalkarna kan du förlänga livet något genom att svetsa passande ekonombitar ovanpå.

Kolla och jämför priser på karossdelar hos bl a Klokkerholm, som marknadsförd av Mekonomen.
Gör rent ordentligt och bara lägg den nya bitarna utanpå.
OK, en oseriös tattarlösning - som förlänger bilens liv några år.

Finns säkert någon MENA som för en billig penning häftar fast plåtar utanpå sidobalkarna, om du gör allt underarbete själv och ser till att delarna passar.

Alternativt köper du en begagnad prisbillig MIG-svets och häftar dit bitarna själv, och säljer svetsen sen.

Mossan1
24 juli 2023 · 2 832 Inlägg

ekshaust skrev:
Utifrån bilderna, hur illa skulle ni säga att det är?

Ska jag gissa, så tror jag inte du har fotat rosten som är orsaken till besiktningsanmärkningen.

Den bubblade färgen bakom framskärmen är säkert hål om du skrapar lite, men hur ser tröskeln ut UNDERIFRÅN, och även under plasten?

Där, tror jag rosten för anmärkningen finns.

Få det seriöst lagat på verkstad kostar mycket pengar i arbetstid.

Laga själv med en svets?
Absolut, men kräver lite kunskap/erfarenhet. Kan man skaffa sig? Visst.  Men kräver svets för tusenlappar OCH NÅGONSTANS ATT VARA.

Känner du nån som vill ha privat "svartjobb" är det billigast.

Senast redigerat av Mossan1 (24 juli 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2023 · 17 509 Inlägg

Eftersom det är "bra att veta" på bägge balkarna måste dessa fixas innan nästa bes.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
24 juli 2023 · 7 249 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Eftersom det är "bra att veta" på bägge balkarna måste dessa fixas innan nästa bes.

Tidigare "bra att veta" dyker upp i besiktningsteknikerns handdator, så där kollas först!

ekshaust
24 juli 2023 · 34 Inlägg

spillolja skrev:
Man kan ta bort inneskärmarna och spola rent från smuts och jord, skärmen är skruvad i tröskellådan men 1 -2 st M6 skruvar som även dessa bör lossas när man rostskyddsmålar/bättrar lacken, 2st bättre beg. skärmar kan man evt. hitta på ebay.de etc. om man söker på färgkoden, rostskydda med dinitrol ML och underedsmassa innan inneskärm återmonteras

hur ser tröskellådorna ut på undersidan, särskilt vid dom ovala hålen ?

Jag kollade på registreringsbeviset men kan inte hitta nån färgkod. Det står bara silver under ”färg”.

Antar att det bara finns en silvernyans på den här golf modellen så hur kan man söka upp rätt skärm? Tror du det finns att köpa från nån bildelshandlare här i Sverige?

Senast redigerat av ekshaust (24 juli 2023)

ekshaust
24 juli 2023 · 34 Inlägg

torsen skrev:

ekshaust skrev:
Tror jag kommer försöka mig på att laga sidobalkarna själv genom att slipa ner och sen lacka. Kollade youtube och finns bra steg för steg guider där.

Men gällande framskärmarna funderar jag på om man kanske skulle byta dom helt. Såg i en annan tråd här på garaget där någon tipsade om att köpa nya skärmar på ebay, lackade och klara. Hur hittar jag rätt skärmmodell och rätt lackmodell där om jag ska söka på ebay?
Det är som sagt en 1.6 2006 års modell 102hk

Du LAGAR inte rost genom att måla över den.
En så gammal bil lönar sig inte att lämna in för seriös ROSTSKADELAGNING på bilskadeverkstad.

Byta framstänkskärmar klarar du nog själv med sedvanliga handverktyg.
Har du tur kan du kanske få tag på beg framskärmar på någon bilskrot.
Beträffande sidobalkarna kan du förlänga livet något genom att svetsa passande ekonombitar ovanpå.

Kolla och jämför priser på karossdelar hos bl a Klokkerholm, som marknadsförd av Mekonomen.
Gör rent ordentligt och bara lägg den nya bitarna utanpå.
OK, en oseriös tattarlösning - som förlänger bilens liv några år.

Finns säkert någon MENA som för en billig penning häftar fast plåtar utanpå sidobalkarna, om du gör allt underarbete själv och ser till att delarna passar.

Alternativt köper du en begagnad prisbillig MIG-svets och häftar dit bitarna själv, och säljer svetsen sen.

Ja, tanken är ju att antingen först slipa bort rosten helt från balken eller om det krävs så svetsa dit ny plåt om det finns hål och sen lacka själv. Jag känner två personer som eventuellt kan hjälpa med svetsning men först måste jag ta reda på exakt hur mycket jobb som krävs på balkarna. Ska titta närmare på det idag men utifrån det jag kan se finns inga synliga hål på eller under balkar så det verkar vara endast ytrost.

Utmarks-Loke
24 juli 2023 · 5 847 Inlägg

ekshaust skrev:

spillolja skrev:
Man kan ta bort inneskärmarna och spola rent från smuts och jord, skärmen är skruvad i tröskellådan men 1 -2 st M6 skruvar som även dessa bör lossas när man rostskyddsmålar/bättrar lacken, 2st bättre beg. skärmar kan man evt. hitta på ebay.de etc. om man söker på färgkoden, rostskydda med dinitrol ML och underedsmassa innan inneskärm återmonteras

hur ser tröskellådorna ut på undersidan, särskilt vid dom ovala hålen ?

Jag kollade på registreringsbeviset men kan inte hitta nån färgkod. Det står bara silver under ”färg”.

Antar att det bara finns en silvernyans så hur kan man söka upp rätt skärm? Tror du det finns att köpa från nån bildelshandlare här i Sverige?

Färgkoden står på klisterlappar inne i bilen, bland annat brukar det finnas någonstans i bagaget om man kollar under klädseln. Man kan även googla "VIN-decoder" och skriva in chassinumret där, så får man veta. Och silver var ju den klart vanligaste färgen under den epoken så det går nog att få tag på.

Utmarks-Loke
24 juli 2023 · 5 847 Inlägg

ekshaust skrev:
Ja, tanken är ju att antingen först slipa bort rosten helt från balken eller om det krävs så svetsa dit ny plåt om det finns hål och sen lacka själv. Jag känner två personer som eventuellt kan hjälpa med svetsning men först måste jag ta reda på exakt hur mycket jobb som krävs på balkarna. Ska titta närmare på det idag men utifrån det jag kan se finns inga synliga hål på eller under balkar så det verkar vara endast ytrost.

Det där är mer än ytrost, det syns på bilderna, besiktningsmannen gav anmärkning och Golf mk5 rostade mycket i sidobalkarna/trösklarna så du kommer bli tvungen att svetsa det. Vad du ser på utsidan är alltid bara toppen av isberget. Lagar du med spackel får du göra det precis innan nästa besiktning så kanske du lurar besiktningsmannen, gör du det nu hinner det rosta igenom igen.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2023 · 17 509 Inlägg

torsen skrev:

Hybrid_ skrev:
Eftersom det är "bra att veta" på bägge balkarna måste dessa fixas innan nästa bes.

Tidigare "bra att veta" dyker upp i besiktningsteknikerns handdator, så där kollas först!

Ja, en bra att veta innan ger automatiskt ombes om inte saken åtgärdas. Fuskjobb är nog svårare att få igenom med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
24 juli 2023 · 4 028 Inlägg

ekshaust skrev:
Jag kollade på registreringsbeviset men kan inte hitta nån färgkod. Det står bara silver under ”färg”.

Antar att det bara finns en silvernyans på den här golf modellen så hur kan man söka upp rätt skärm? Tror du det finns att köpa från nån bildelshandlare här i Sverige?

på en vit etikett i bagaget eller i serviceboken ska koden finnas  tex. LA5Q för hajblåmetallic
för du fick väl med denna bok ?

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 juli 2023 · 17 509 Inlägg

Skulle inte du köpa en Yaris? Vad hände där? Rostig Golf? Billig? Är det den vanliga träiga 1.6 i denna? Mina ungar har varsin 1.6 mkIV. De bara går...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
spillolja
24 juli 2023 · 4 028 Inlägg

hade det varit åtminstånde en fsi eller 1.4 tsi hade det varit andra bullar

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
ekshaust
24 juli 2023 · 34 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Skulle inte du köpa en Yaris? Vad hände där? Rostig Golf? Billig? Är det den vanliga träiga 1.6 i denna? Mina ungar har varsin 1.6 mkIV. De bara går...

Funderade på Yaris först men valde golf istället, haft en tidigare och alltid varit nöjd med den och sen är det ju välkommet med det extra utrymmet också.

Billig =  Ja efter ordentlig prutning

Senast redigerat av ekshaust (24 juli 2023)

ekshaust
24 juli 2023 · 34 Inlägg

spillolja skrev:

ekshaust skrev:
Jag kollade på registreringsbeviset men kan inte hitta nån färgkod. Det står bara silver under ”färg”.

Antar att det bara finns en silvernyans på den här golf modellen så hur kan man söka upp rätt skärm? Tror du det finns att köpa från nån bildelshandlare här i Sverige?

på en vit etikett i bagaget eller i serviceboken ska koden finnas  tex. LA5Q för hajblåmetallic
för du fick väl med denna bok ?

smile

Japp, hittade det. Var förbi hos en bilhandlare här på orten tidigare idag och dom fick fram samma kod i nåt register, dock aningen längre kod men antar att färgkoden jag ska söka efter är #A7W" eller "LA7W". Det där 8E som jag fick fram via registret vet jag inte riktigt var det kommer ifrån..

Så nu är frågan, hur söker jag på Ebay Tyskland för att hitta rätt skärm & nyans. Nån som kan hjälpa eller länka?

https://www1.garaget.org/gallery/images/243/242784/242784-c8130f6385a8b216b088af5e3b34af81.jpg

ekshaust
24 juli 2023 · 34 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

ekshaust skrev:
Ja, tanken är ju att antingen först slipa bort rosten helt från balken eller om det krävs så svetsa dit ny plåt om det finns hål och sen lacka själv. Jag känner två personer som eventuellt kan hjälpa med svetsning men först måste jag ta reda på exakt hur mycket jobb som krävs på balkarna. Ska titta närmare på det idag men utifrån det jag kan se finns inga synliga hål på eller under balkar så det verkar vara endast ytrost.

Det där är mer än ytrost, det syns på bilderna, besiktningsmannen gav anmärkning och Golf mk5 rostade mycket i sidobalkarna/trösklarna så du kommer bli tvungen att svetsa det. Vad du ser på utsidan är alltid bara toppen av isberget. Lagar du med spackel får du göra det precis innan nästa besiktning så kanske du lurar besiktningsmannen, gör du det nu hinner det rosta igenom igen.

Ska få den besiktigad på torsdag hos en verkstad här på orten som ändå ska göra ett annat jobb på bilen och bad dom ögna över rost situationen för att se hur mycket jobb som behöver göras. Han sa dock att spontant ser det inte ut att behövas svetsa plåt men som sagt, vi får se vad han säger efter att tittat mer noggrant under bilen.

Jag hoppas bara kunna förlänga livslängden på bilen och i bästa fall kunna få 5 år till med körning. Har inga planer på att sälja denna bilen utan den får gå tills den rasar eller ej går igenom besiktning längre.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang