Feltankad Toyota Prius 2007

Mossan1
15 januari · 2 908 Inlägg

MisterAxl skrev:
Det här låter väldigt konstigt.

Det är så pass konstigt att man undrar om TS missförstår verkstaden, att TS inte skrivit hela historien, eller om bilen har andra fel, egentligen helt orelaterat till feltankat bränsle, dvs detta var droppen för bilen eller liknande.

mb_pucken
15 januari · 5 090 Inlägg

Jobbade på en verkstad där vi hade hand om en hel del komunbilar, där fick vi in ett par bensinbilar som tankats med diesel så omöjligt är det inte. Dock gick som mer eller mindre inte alls då dom sotade ner stiften och rykte satan.
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att det är så pass liten mängd diesel att massor med oförbränt bränsle hamnat i katten så den brunnit upp, detta skulle även kunna ge någon  form av spikningar vilket skadat motorn och eventuellt ventiler.
Långsökt men inte omöjligt.  Sen hur en perfekt mängd diesel har hamnat i tanken vettefan..

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
jackesnacke
16 januari · 26 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Har verkstaden erbjudit sig att köpa bilen som den står nu? Om detta händer så har jag en teori. En elak sådan.

Nej de har inte erbjudit sig att köpa den. Känns på ytan iaf som en väldigt bra verkstad med proffsiga och trevliga mekaniker. Dessutom är det som sagt en officiell Toyota-verkstad. Svårt att argumentera när man själv har dålig koll så oerhört tacksam för all input här.

jackesnacke
16 januari · 26 Inlägg

MisterAxl skrev:
Mycket skum historia detta, som andra har sagt. En Toyota-verkstad påstår detta alltså, och efter en felsökning som kostade 12 000 kr så är det här det som de kom fram till?
Prata med ditt försäkringsbolag och ta den till en annan verkstad är min rekommendation. Det här låter väldigt konstigt.

Ja tack, jag ska prata med försäkringsbolaget. Frågan är väl vad de har för kunskap om sånt här. Men är kanske värt med en second opinion.

jackesnacke
16 januari · 26 Inlägg

Mossan1 skrev:

MisterAxl skrev:
Det här låter väldigt konstigt.

Det är så pass konstigt att man undrar om TS missförstår verkstaden, att TS inte skrivit hela historien, eller om bilen har andra fel, egentligen helt orelaterat till feltankat bränsle, dvs detta var droppen för bilen eller liknande.

Jag är öppen med att jag inte förstår exakt vad som händer när feltankat bränsle förstör en motor och katalysator, ja. Bilen hade dock inget fel (vad jag kände till iaf) innan detta. Jag hade precis haft den på service och bytt startbatteri innan och den hade klarat besiktningen utan anmärkning tidig höst (har jag för mig det var).

jackesnacke
16 januari · 26 Inlägg

mb_pucken skrev:
Jobbade på en verkstad där vi hade hand om en hel del komunbilar, där fick vi in ett par bensinbilar som tankats med diesel så omöjligt är det inte. Dock gick som mer eller mindre inte alls då dom sotade ner stiften och rykte satan.
Det enda jag skulle kunna tänka mig är att det är så pass liten mängd diesel att massor med oförbränt bränsle hamnat i katten så den brunnit upp, detta skulle även kunna ge någon  form av spikningar vilket skadat motorn och eventuellt ventiler.
Långsökt men inte omöjligt.  Sen hur en perfekt mängd diesel har hamnat i tanken vettefan..

De sa när jag hämtade bilen första gången att jag skulle köra den lite för att bränna bort eventuell diesel som fanns kvar i katalysatorn. Jag körde kanske 5-6 mil då och då kom motorlampan igång igen. Sen tillbaka till verkstaden och han ringde igår morse och sa att motorn och katalysatorn tagit sån skada att det nog behöver bytas. Har faktiskt för mig att han nämnde ventilerna men ska kolla sen när jag pratar med honom igen. Han skulle prata med försäkringsbolaget.

jackesnacke
16 januari · 26 Inlägg

Vad säger ni, kanske är en bra idé att jag förklarar för försäkringsbolaget och till och med delar den här tråden med dem? Eller?

MrHyde
16 januari · 672 Inlägg

jackesnacke skrev:
Vad säger ni, kanske är en bra idé att jag förklarar för försäkringsbolaget och till och med delar den här tråden med dem? Eller?

Det tycker jag du ska göra. Ju mer tillmötesgående du är mot dom, ju mer tillmötesgående blir ju dom med dig. Om en verkstad försöker blåsa försäkringsbolaget på pengar, och du upplyser försäkringsbolaget om detta, ser jag bara som positivt för dig.

Live long, and prosper.
jackesnacke
16 januari · 26 Inlägg

MrHyde skrev:

jackesnacke skrev:
Vad säger ni, kanske är en bra idé att jag förklarar för försäkringsbolaget och till och med delar den här tråden med dem? Eller?

Det tycker jag du ska göra. Ju mer tillmötesgående du är mot dom, ju mer tillmötesgående blir ju dom med dig. Om en verkstad försöker blåsa försäkringsbolaget på pengar, och du upplyser försäkringsbolaget om detta, ser jag bara som positivt för dig.

Tack, ska göra det. Jag tror dock inte verkstaden försöker blåsa dem, har inte alls den känslan, men som du säger bra om försäkringsbolaget har så mkt information som möjligt.

jaka54
16 januari · 5 831 Inlägg

Bara för att ventilerna eventuellt tagit skada betyder ju inte att motorn är slut. Nya ventiler och inslipning (om nu det behövs) kan ju inte kosta så mycket.
Samtidigt frågar man sig hur ventiler kan skadas bara för att man kör på fel bränsle.
-Kollade du på tempmätaren under tiden du körde de där 5-6 milen???

jackesnacke
18 januari · 26 Inlägg

jaka54 skrev:
Bara för att ventilerna eventuellt tagit skada betyder ju inte att motorn är slut. Nya ventiler och inslipning (om nu det behövs) kan ju inte kosta så mycket.
Samtidigt frågar man sig hur ventiler kan skadas bara för att man kör på fel bränsle.
-Kollade du på tempmätaren under tiden du körde de där 5-6 milen???

Nej jag kollade inte temperaturen när jag körde. Trodde liksom problemet var löst så tänkte inte ens den tanken.

Verkstaden har inte hört av sig sedan i måndags (de skulle tala med försäkringsbolaget) men ska höra med dem sen när de ringer.

Dock hört från försäkringsbolaget och de täcker inte skador som kan ha uppstått från feltankning. Så om verkstaden inte kan fixa den blir det väl att försöka sälja en halvtrasig bil antar jag. Någon som har någon tanke på några som brukar vilka köpa sånt här och fixa upp?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 januari · 13 790 Inlägg

jaka54 skrev:
Bara för att ventilerna eventuellt tagit skada betyder ju inte att motorn är slut. Nya ventiler och inslipning (om nu det behövs) kan ju inte kosta så mycket.
Samtidigt frågar man sig hur ventiler kan skadas bara för att man kör på fel bränsle.
-Kollade du på tempmätaren under tiden du körde de där 5-6 milen???

det är väldigt tydligt om man får fel bränsle..  jag har med flit tankat diesel i min gamla golf bensinare.. och man missar det inte..  går ju dåligt något överjävligt.   spikar och hackar och och har sig.  inget som går obemärkt förbi. 

svårt att tro att diesel gör någon skada i huvudtaget.  jag tror felet är något helt annat..  hur har dieseln ens hamnat i tanken när det är helt omöjligt att göra en feltankning liksom..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 januari · 17 572 Inlägg

jackesnacke skrev:

jaka54 skrev:
Bara för att ventilerna eventuellt tagit skada betyder ju inte att motorn är slut. Nya ventiler och inslipning (om nu det behövs) kan ju inte kosta så mycket.
Samtidigt frågar man sig hur ventiler kan skadas bara för att man kör på fel bränsle.
-Kollade du på tempmätaren under tiden du körde de där 5-6 milen???

Nej jag kollade inte temperaturen när jag körde. Trodde liksom problemet var löst så tänkte inte ens den tanken.

Verkstaden har inte hört av sig sedan i måndags (de skulle tala med försäkringsbolaget) men ska höra med dem sen när de ringer.

Dock hört från försäkringsbolaget och de täcker inte skador som kan ha uppstått från feltankning. Så om verkstaden inte kan fixa den blir det väl att försöka sälja en halvtrasig bil antar jag. Någon som har någon tanke på några som brukar vilka köpa sånt här och fixa upp?

Den har ju ingen tempmätare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
18 januari · 10 315 Inlägg

jackesnacke skrev:

jaka54 skrev:
Bara för att ventilerna eventuellt tagit skada betyder ju inte att motorn är slut. Nya ventiler och inslipning (om nu det behövs) kan ju inte kosta så mycket.
Samtidigt frågar man sig hur ventiler kan skadas bara för att man kör på fel bränsle.
-Kollade du på tempmätaren under tiden du körde de där 5-6 milen???

Nej jag kollade inte temperaturen när jag körde. Trodde liksom problemet var löst så tänkte inte ens den tanken.

Verkstaden har inte hört av sig sedan i måndags (de skulle tala med försäkringsbolaget) men ska höra med dem sen när de ringer.

Dock hört från försäkringsbolaget och de täcker inte skador som kan ha uppstått från feltankning. Så om verkstaden inte kan fixa den blir det väl att försöka sälja en halvtrasig bil antar jag. Någon som har någon tanke på några som brukar vilka köpa sånt här och fixa upp?

Fast vi är ju rätt många här i tråden som inte tror att den är feltankad...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
19 januari · 2 908 Inlägg

Är verkligen det enda symptomet på bilen lysande motorlampa?

Och alla dessa spekulationer om internt kaputt motor.   Hund begraven eller info saknas!!!!!!!!

Low
19 januari · 3 325 Inlägg

Du har inga kvitton du kan visa? Känns väldigt luddigt.

jackesnacke
19 januari · 26 Inlägg

Brådhis skrev:

jackesnacke skrev:

jaka54 skrev:
Bara för att ventilerna eventuellt tagit skada betyder ju inte att motorn är slut. Nya ventiler och inslipning (om nu det behövs) kan ju inte kosta så mycket.
Samtidigt frågar man sig hur ventiler kan skadas bara för att man kör på fel bränsle.
-Kollade du på tempmätaren under tiden du körde de där 5-6 milen???

Nej jag kollade inte temperaturen när jag körde. Trodde liksom problemet var löst så tänkte inte ens den tanken.

Verkstaden har inte hört av sig sedan i måndags (de skulle tala med försäkringsbolaget) men ska höra med dem sen när de ringer.

Dock hört från försäkringsbolaget och de täcker inte skador som kan ha uppstått från feltankning. Så om verkstaden inte kan fixa den blir det väl att försöka sälja en halvtrasig bil antar jag. Någon som har någon tanke på några som brukar vilka köpa sånt här och fixa upp?

Fast vi är ju rätt många här i tråden som inte tror att den är feltankad...

Ja, alltså jag förstår ju heller inte hur den skulle kunna vara feltankad av flera olika anledningar: (1) extremt svårt att se att jag eller min sambo skulle gjort det utan att inse det direkt, (2) den har inte reagerat konstigt efter någon tankning och (3) vi har kört 10-15 sedan senaste (bensin) tankningen.

Så ja jag vet inte heller hur den kan vara feltankad men svårt att argumentera med mekaniker som hävdar att den luktar diesel och som har betydligt bättre koll än jag på hur en bil funkar.

jackesnacke
19 januari · 26 Inlägg

Mossan1 skrev:
Är verkligen det enda symptomet på bilen lysande motorlampa?

Och alla dessa spekulationer om internt kaputt motor.   Hund begraven eller info saknas!!!!!!!!

Ja det är det enda symptomet efter att verkstaden hade tittat på den första gången. Innan de tittade på den första gången så gick den inte att köra först, då laddade den inte hybridbatteriet och hybridbatteri-lampa lös. Så då trodde jag att det var hybridbatteriet det var problem med, vilket det inte är enligt mekanikerna.

Vet inte vilken mer info du vill ha? Tror jag skrivit i princip allt jag vet, sen förstår jag kanske inte allt hundra procent rätt av det verkstaden sagt.

jackesnacke
19 januari · 26 Inlägg

Low skrev:
Du har inga kvitton du kan visa? Känns väldigt luddigt.

Kvitton från verkstaden? Vad de gjort första vändan? Skulle gärna visa det men det ligger just nu i bilen på verkstaden. Så får återkomma!

Lucif3r
19 januari · 2 239 Inlägg

Ok, bara för att återupprepa. Följande händer när man tankar diesel i en bensinbil: 1) OM bilen överhuvudtaget startar så kommer det ryka f-n. Vi talar rök som får värsta dieselraggaren att bli avis. 2) Bilen kommer gå som 17 lass skit, snudd på okörbar från första metern. 3) Lambdasonden kommer skrika halsen av sig(varningslampa och felkoder) 4) Motorn kommer låta nå inutah-e "fel" 5) stiften kommer sota igen och tändning uteblir = motorn går ej längre, ingen skada skedd mer än nya tändstift. 6) långvarig(typ.. hundratals mil) exponering kommer till slut döda katten, precis som vilket oförbränt bränsle/olja som helst. 7) Om bilens styr-/tändsystem inte redan gett upp, utan trots allt fortsätter att gå, så kan ventilerna i teorin geggas igen, med motorhaveri som trolig följd.

Det är alltså helt j-a omöjligt att missa att något är allvarligt fel LÅNGT LÅNGT innan något öht ens börjar ta skada. Att öht. ens NÅ dit saker börjar ta skada skulle vara ett under.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang