Hjälp en okunnig

Hanlar945
23 april · 7 Inlägg

Köpte nya stift, NGK Bpr6e som det satt innan. Sae muttern på toppen av stiftet finns det varken hål i eller går inte att skruva av med tång eller något ( står att det ska vara skruvbar mutter) Bytte även tändkablar men nu startar inte bilen (startade inte med förra kablarna heller). Lite hjälp av en kunnig skulle sitta fint:)

doktorduett
23 april · 363 Inlägg

om den inte startade före bytet, då är det kanske inte det som är problemet
soppatorsk kanske ???

Hanlar945
23 april · 7 Inlägg

Jag var nog lite otydlig. Bilen funkade och men efter bytta stift till samma modell förutom att Sae muttern varken går att skruva av eller har hål i sig så har inte bilen startat… Soppatorsk är det inte. Är inte så jätte kunnig om just bilar. Mopeder och liknande är det enda jag kan

zzr94092
23 april · 4 395 Inlägg

Muttern utan hål?? En bild vore bra!

granadadr
24 april · 7 293 Inlägg

har du att kablar på rätt plats?? mkt enkelt att tabba sig

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Hanlar945
24 april · 7 Inlägg

zzr94092 skrev:
Muttern utan hål?? En bild vore bra!

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248418/248418-4548b74e9550fce092e1901f0953a23b.jpg

Hanlar945
24 april · 7 Inlägg

granadadr skrev:
har du att kablar på rätt plats?? mkt enkelt att tabba sig

Vet inte helt hur dom ska sitta, det är 4a på rad och inget vanligt fördelar lock.
Satte kablarna 1,3,4,2

Steff240
24 april · 1 023 Inlägg

Stiftet på bilden ser ju ut att vara sprucket?

jaka54
24 april · 5 753 Inlägg

Det du kallar "muttern" skruvas av med en tång! Håll i stiftet och ta tag med en tång och vrid "muttern" så lossnar den !
Men ...stiftet på bilden är sprucket! -Bara att kasta ! -Men det kanske är det gamla stiftet?! Alla nya stift kommer med "muttern" monterad. Vill man ha den på låter man den sitta kvar...vill man inte ha den kvar tar man bort den.

Sen hur tändkablarna ska sitta... Har du lossat alla fyra tändkablarna från stiften och nu vet du inte vilken tändkabel som ska gå till vilket stift?? Och varför byta tändkablar om motorn fungerar?!

Senast redigerat av jaka54 (24 april )

Hilmer
24 april · 1 789 Inlägg

Det är inte alla stift som har skruvbar hylsa i toppen, stiftet på bilden är med fast hylsa vad jag kan se. Innan man rycker bort kablarna så bör man märka upp det så att de hamnar rätt igen, eller byta en kabel i taget om man hellre vill det.

Ditt användarnamn antyder 945, men vad är det för bil/motor det gäller?

Hanlar945
24 april · 7 Inlägg

Hilmer skrev:
Det är inte alla stift som har skruvbar hylsa i toppen, stiftet på bilden är med fast hylsa vad jag kan se. Innan man rycker bort kablarna så bör man märka upp det så att de hamnar rätt igen, eller byta en kabel i taget om man hellre vill det.

Ditt användarnamn antyder 945, men vad är det för bil/motor det gäller?

En b230Fk 940 ltt från 96 vet ju vilka längder som ska på vilket stift men blev lite förvirrad av vilken plats själva kontakten på fördelaren ska sättas på

Hanlar945
24 april · 7 Inlägg

jaka54 skrev:
Det du kallar "muttern" skruvas av med en tång! Håll i stiftet och ta tag med en tång och vrid "muttern" så lossnar den !
Men ...stiftet på bilden är sprucket! -Bara att kasta ! -Men det kanske är det gamla stiftet?! Alla nya stift kommer med "muttern" monterad. Vill man ha den på låter man den sitta kvar...vill man inte ha den kvar tar man bort den.

Sen hur tändkablarna ska sitta... Har du lossat alla fyra tändkablarna från stiften och nu vet du inte vilken tändkabel som ska gå till vilket stift?? Och varför byta tändkablar om motorn fungerar?!

Har vridit som en idiot och har bara slirat på muttern (testat olika håll) Vet att stiftet är sprucket och har redan beställt nytt. Men den borde fortfarande starta med 3 cylindrar tycker jag. Ena tändkabeln ville inte klicka på stiftet så bytta alla när jag väl var igång men jag tänker att tändmodulen kanske får dålig jord

zzr94092
25 april · 4 395 Inlägg

Som sagts,en fast mutter på det stiftet,går inte att lossa som Jaka vill påstå!!

doktorduett
25 april · 363 Inlägg

det första du o alla andra borde göra när ni är osäker o nya på att skruva är att köpa en mek bok typ haynes till bilen den får du mycket nytta av i framtiden.
du kan även titta på youtube där finns mycket matnyttigt
tyvärr kan jag inte hjälpa dej med hur kablarna ska sitta i fördelaren, där måste du klura ut vilken är till cyl 1. det kan boken hjälpa dej med...lycka till

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang