Efterdra hjulbultar, viktigt?

Brådhis * Voff voff *
25 juli 2023 · 10 315 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Jag har aldrig heller efterdragit hjulen och ingen har någonsin lossnat eller suttit löst nästa gång jag skruvat av hjulen. Jag ser inte heller folk stående längs vägarna med tappade hjul på vår och höst, som vissa skrivit. I mitt liv har detta varit ett icke-problem.

Beror kanske lite på vad man jobbar med... Jag ser rätt många varje år. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
25 juli 2023 · 7 297 Inlägg

Ett värre problem förr, när jag jobbade med A-, B- och C-Kadetter, var att fälgarna hade rostat fast på naven.
Hjälpte ibland inte att köra i "åttor" med hjulmuttrarna lossade ett par varv.
Då fick man skära ett kryss i fälgarna med vinkelslipen och i skårorna bända med en kofot + köra i en "åtta".
Gällde kanske inte bara OPEL?
Och förmodligen på att det inte var lag på vinterdäck, så att fälgarna satt på tills däcken var slut.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
25 juli 2023 · 14 080 Inlägg

torsen skrev:
Ett värre problem förr, när jag jobbade med A-, B- och C-Kadetter, var att fälgarna hade rostat fast på naven.
Hjälpte ibland inte att köra i "åttor" med hjulmuttrarna lossade ett par varv.
Då fick man skära ett kryss i fälgarna med vinkelslipen och i skårorna bända med en kofot + köra i en "åtta".
Gällde kanske inte bara OPEL?
Och förmodligen på att det inte var lag på vinterdäck, så att fälgarna satt på tills däcken var slut.

Jaa, då kan de rosta fast ordentligt!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Utmarks-Loke
25 juli 2023 · 5 893 Inlägg

Brådhis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Jag har aldrig heller efterdragit hjulen och ingen har någonsin lossnat eller suttit löst nästa gång jag skruvat av hjulen. Jag ser inte heller folk stående längs vägarna med tappade hjul på vår och höst, som vissa skrivit. I mitt liv har detta varit ett icke-problem.

Beror kanske lite på vad man jobbar med... Jag ser rätt många varje år. wink

Kör du bärgningsbil? tongue

trubbelturbo
25 juli 2023 · 1 467 Inlägg

Jag brukar alltid känna på alla bultar efter några mil vid hjulbyte, har aldrig hänt att någon varit lös men brukar kolla ändå. Händer ju nästan dagligen att man ser hjulbultar liggande lite här och där på gatorna framåt vårkanten smile

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Mittenfil1
25 juli 2023 · 7 Inlägg

Ja, det var en salig blandning av åsikter. Jag åkte förbi däckgubben och efterdrog bultarna, hade lite tid över oavsett. Tack för era kommentarer!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang