Rostiga bromsar ?

Sandpappret
26 september 2023 · 2 Inlägg

Hej
Jag och min man kan inget om bilar. Men blir lite orolig när bromsarna ser ut såhär? Bör vi oroa oss? https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247446/247446-a460ac63d0ab97dafac119e3c313aedb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247446/247446-566e66c3d203e050537f84ca4acbaa26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/248/247446/247446-b27068456bbf54eef8df908b1cfc835b.jpg

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 september 2023 · 13 790 Inlägg

den rosten du ser är inget att bry sig om det är "normalt"  det enda att anmärka är att ni måste använda bromsen lite bättre.. antar att detta är bak.   få upp värmen.  och glöm inte att göra rent anläggningsytan mot fälgen när ni byter till vinterdäck.  för det ser ut som att det är en del rost just där fälgen ligger i mot bromskivan. 

så testa att kör på i lite högre fart där det är fritt bakom och bromsa hårt ett par gånger.. och hårt menar jag hårt...  kanske inte så abs slår in.. men så hårt man vågar utan att det börjar knorra..    för att få till ytan lite  för man ser att det är en antydan till att kunna bli problem i framtiden.    på det sättet slipper ni byta ut bromskivorna tidigare än nödvändigt.. för skivorna har lång framtid om ni bara ser till att använda dom ordenkligt då och då..    det är nackdelen när man kör lite förförsiktigt..  framför allt med bilar  som drivs på el är detta ett stort problem.   derför är det viktigt att bromsa ordenkligt så bromsarna får lite värme i sig.   så man har bra bromsar den dagen man verkligen behöver dom..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Low
26 september 2023 · 3 325 Inlägg

Svårt se på bilden, men hur ser klossarna ut?

Mossan1
26 september 2023 · 2 908 Inlägg

Rosten är 100% estetisk. Kan struntas i helt, eller, så putsar och målar man det någon gång när hjulet ändå är undan.  Tex när sommardäcken ska dit.

Men det är estetiskt som sagt.
Praktiskt kan det vara som det är helt och hållet.

En koll av beläggens tjocklek är inte fel, men inget antyder egentligen att dom är helt slut.
Yttre belägget sitter mellan bromsskivan och oket. (U-format)
Inre på motsatt sida. För att se inre krävs iregel att hjulet är borta.
Yttres status är oftast lika eller sämre än inre, så ta en titt på yttre nu och inre när hjulen byts.
Slitmaterialet bör inte understiga 5mm.

Senast redigerat av Mossan1 (26 september 2023)

krambriw
26 september 2023 · 435 Inlägg

Om ni vill undvika sådan där rost på skivorna så välj coated från Zimmermann nästa gång, dom är ytbehandlade och håller sig jättefina, rostar inte utanför slitbanan. Kanske finns coated från andra tillverkare också men jag har bara erfarenhet av dom jag nämnde

https://www.otto-zimmermann.de/en/produ … ake-discs/

Senast redigerat av krambriw (26 september 2023)

Sandpappret
26 september 2023 · 2 Inlägg

Tusen tack för alla svar! 🙂

uhlin
27 september 2023 · 2 834 Inlägg

Ingen mer än jag som tycker skivan ser väldigt repig ut, precis som järnet på bromsbelägget gått mot skivan?

Rosten är inget och bry sig om, bara kosmetiskt.

Mossan1
27 september 2023 · 2 908 Inlägg

uhlin skrev:
Ingen mer än jag som tycker skivan ser väldigt repig ut, precis som järnet på bromsbelägget gått mot skivan?

Har vi inte alla, inkl jag, tipsat TS om att kolla bromsbeläggens status?

Men jag har sett skivor som ser ut så där även med belägg kvar, men en kontroll är på sin plats.

Bromsar det järn mot järn brukar det låta högljutt skrapande. Det har inte antytts.

Men visst, det finns folk som kör runt med punktering "utan-att-märka-nått"....

Low
27 september 2023 · 3 325 Inlägg

uhlin skrev:
Ingen mer än jag som tycker skivan ser väldigt repig ut, precis som järnet på bromsbelägget gått mot skivan?

Rosten är inget och bry sig om, bara kosmetiskt.

Jo, därav min undran hur klossarna ser ut. Men antar att det inte är så viktigt, så länge det inte ser rostigt ut😂

uhlin
27 september 2023 · 2 834 Inlägg

Mossan1 skrev:

uhlin skrev:
Ingen mer än jag som tycker skivan ser väldigt repig ut, precis som järnet på bromsbelägget gått mot skivan?

Har vi inte alla, inkl jag, tipsat TS om att kolla bromsbeläggens status?

Men jag har sett skivor som ser ut så där även med belägg kvar, men en kontroll är på sin plats.

Bromsar det järn mot järn brukar det låta högljutt skrapande. Det har inte antytts.

Men visst, det finns folk som kör runt med punktering "utan-att-märka-nått"....

Ser bromsskivorna ut sådär så är/har nog beläggen varit slut. Helt riktigt.
Ingen har sagt nåt om byte av bromsskivor, vilket är på sin plats när de ser så ut..... Det var det jag menade

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 september 2023 · 13 790 Inlägg

Low skrev:

uhlin skrev:
Ingen mer än jag som tycker skivan ser väldigt repig ut, precis som järnet på bromsbelägget gått mot skivan?

Rosten är inget och bry sig om, bara kosmetiskt.

Jo, därav min undran hur klossarna ser ut. Men antar att det inte är så viktigt, så länge det inte ser rostigt ut😂

så där ser det ut när man inte bromsar hårt nog..   betydligt mycket blankare och hårdare spår stål mot stål. 

tycker det ser ut att vara bra med belägg över 5mm iaf. 
dessutom brukar det bli rostflagor ÖVERALLT när det är stål mot stål. 

att det ser spårigt ut är att man bara bromsar lite lätt..     hade jag ägt bilen hade jag klippt upp i toppfart och stampat hårt på bromsen ett par gånger sen hade dom varit i perfekt skick.   

man måste helt enkelt köra upp värmen i skivorna då och då så ytan blir bra.     

jag brukar ha problem med att belägena spricker pga värmen men då har man kört som en mupp en stund innan det händer.. och sen är skivorna röda efteråt..   så långt behöver man inte gå.. men ett par 3-5hårda inbromsingar från 100+ så är dom garanterat perfekta igen

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang