Mirakelolja lagar styrväxel Volvo V70 även automatlådor

bbenderman
28 oktober 2012 · 16 Inlägg

Min bil ryckte i ratten när jag svängde är vist ett vanligt problem Volvo V70 Xc
Det är någon paxbox som slits ut och det blir inte jämt flöde på servooljan.
Ringde runt till bildemo firmor och där fick jag mer info att de går som smör i småland så bara att köpa ny.
Men min kompis som säljer Omega olja sa att jag skulle testa att hälla i något mirakelmedel för han påstod att det brukar fungera på liknande problem.
Jo rå efter några dagar så började styrningen bete sig normalt.
Kört 5000mil nu efter miralelmetoden imponerande. 
Nu en dag ringde min kompis och beskrev samma problem på sin XC70 som gått 29tusen mil.
Hällde i mirakel medlet och efter några dagar så fungerar styrningen som den ska igen.
Man kan ju se detta som tillfällig lösning om du inte vill byta styrväxel omg.
Fungerade också i en v70 autmat låda som inte växlade som den skulle jag sa det kostar inget att testa efter en vecka betersig lådan som normalt igen .
Och nu ska han sälja bilen säjer han för han tror inte att mirakelmedlet varar för evigt.

Skrivet med en iphone så ursäktar stavning mm

Senast redigerat av bbenderman (28 oktober 2012)

REG-SKYLTEN Föredrar MoPar,GM och Ford
28 oktober 2012 · 1 004 Inlägg

och?

"My drinkingteam has a racingproblem"
Nyman1337 Hhehehehhest
28 oktober 2012 · 375 Inlägg

Omega 917 har ju funnits länge och används ofta på större industrier..

Senast redigerat av Nyman1337 (28 oktober 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
baltis
28 oktober 2012 · 1 948 Inlägg

Körde detta "mirakel medel" i styrväxeln (servoolja alltså) på våran gammla volvo f12, och ja, det var ett mirakelmedel smile 100-200 kr/mån för olja istället för att byta hela skiten får 10k+ big_smile

Niklas_S
22 april · 2 Inlägg

Denna Omega 917.
Häller man den då i servo oljan? Hsr en s60 2001 som känns jävligt konstig i styrningen. Trög att svänga men även trög att svänga tillbaka. Vanligtvis så "släpper" man ju bara ratten så går det tillbaka till rakt fram.
Var hittar man oljan?

Mew
22 april · 2 163 Inlägg

Niklas_S skrev:
Denna Omega 917.
Häller man den då i servo oljan? Hsr en s60 2001 som känns jävligt konstig i styrningen. Trög att svänga men även trög att svänga tillbaka. Vanligtvis så "släpper" man ju bara ratten så går det tillbaka till rakt fram.
Var hittar man oljan?

Ja, enligt blandningsförhållandena på flaskan (tror det är 1% av totala mängden olja i förebyggande syfte och något mer vid läckage). Den fanns på Mekonomen när jag köpte för ett tag sen, men vet inte om det hjälper i ditt fall. Det den gör är att "återfukta" gamla läckande packboxar/packningar så att de sväller upp och tätar igen, dvs tätar små läckage. Den har funkat för mig också, så kan varmt rekommendera den i sådant syfte, men ditt fall låter det mer som att det är något mekaniskt fel. Kört på något så att styrväxeln är lite böjd?

Mossan1
22 april · 2 832 Inlägg

Tillsatser för läckage som fungerar finns. Men gör sig bäst på bilar med 3 av 4hjul på skroten, liksom. Eller gamla traktorer
Annars bör man laga riktigt.

Ang trög styrning, så missas ofta knutarna på styraxeln från ratten.
Vanligt Volvofel (framför all) är att den nedre kärvar rejält vilket ger ryckig och trög styrning.
Dränka i smörjspray och ratta fram och tillbaka med hissade hjul kan väcka liv i dom igen.  Ev knut skyddad inuti bilen kan man bortse ifrån.  Bara dom väderutsatta.
Byter man rattaxelknut, eller, i övrigt lossar rattaxel från styrväxeln ska man INTE vrida ratten för långt. Då pajar man rullen för elen ut i ratten och rattens positionsavkännande.. Den klarar inte obegränsat med varv, utan ska jobba i sitt rätta läge.

Senast redigerat av Mossan1 (22 april )

Niklas_S
23 april · 2 Inlägg

Mew skrev:

Niklas_S skrev:
Denna Omega 917.
Häller man den då i servo oljan? Hsr en s60 2001 som känns jävligt konstig i styrningen. Trög att svänga men även trög att svänga tillbaka. Vanligtvis så "släpper" man ju bara ratten så går det tillbaka till rakt fram.
Var hittar man oljan?

Ja, enligt blandningsförhållandena på flaskan (tror det är 1% av totala mängden olja i förebyggande syfte och något mer vid läckage). Den fanns på Mekonomen när jag köpte för ett tag sen, men vet inte om det hjälper i ditt fall. Det den gör är att "återfukta" gamla läckande packboxar/packningar så att de sväller upp och tätar igen, dvs tätar små läckage. Den har funkat för mig också, så kan varmt rekommendera den i sådant syfte, men ditt fall låter det mer som att det är något mekaniskt fel. Kört på något så att styrväxeln är lite böjd?

Inte kört på något. Vi köpte bilen i höstas och då funkade den bra. Sen har den mest stått under vintern så upptäckte det nu under våren. Bilen används typ inte så ska säljas igen, men vill ju hitta någon lösning innan försäljning.

Lucif3r
23 april · 2 218 Inlägg

Mossan1 skrev:
Vanligt Volvofel (framför all) är att den nedre kärvar rejält vilket ger ryckig och trög styrning.

+1 på det.
V70in gick knappt att ratta när jag köpte den, allvarligt, värsta jag varit med om... En halv flaska wd-40 på nedre knuten och massa rattande senare så kunde man styra med ett finger smile Och det håller ännu 12år senare! Fast börjar nog bli dags att spruta på lite igen, nu behöver man iaf 2 fingrar för att styra....

Mossan1
23 april · 2 832 Inlägg

Niklas_S skrev:
Bilen används typ inte så ska säljas igen, men vill ju hitta någon lösning innan försäljning.

Löses inte med något mirakelmedel inte.
Egentligen skulle det vara en ny tråd om detta, men:
Jag FÖRUTSÄTTER att oljenivån i kärlet är kontrollerad? En sticka i locket.
Man mäter med locket ner mot gängan. Inte, nerskruvad!

Annara typiska fel med dom synptomen:

Lossnat returrör i servobehållaren.
Då blir oljan att skumma, pumpen kan kavetera och då blir servoverkan märklig. Luft i systemet liksom.

Rostig rattaxel knut. Smörja. I värsta fall byte.
Typiskt synotom är att ratten hugger lite när man vrider.

Fjäderbenslagringar.
Man då kan man se hur övre delen av fjädern inte riktigt hänger med om man vrider ratten, utan kommer pö om pö.  (Kräver 2pers)
Även dessa är typiskt plattformsfel, även om övre fjädersätet är vanligare.
Byter man lagret byter man fjädersätet också, även om bilen ska säljas.
Köpare vet ofta hur ofta dom är sönder så nya är ett föräljningsargument.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
23 april · 14 072 Inlägg

Lucif3r skrev:

Mossan1 skrev:
Vanligt Volvofel (framför all) är att den nedre kärvar rejält vilket ger ryckig och trög styrning.

+1 på det.
V70in gick knappt att ratta när jag köpte den, allvarligt, värsta jag varit med om... En halv flaska wd-40 på nedre knuten och massa rattande senare så kunde man styra med ett finger smile Och det håller ännu 12år senare! Fast börjar nog bli dags att spruta på lite igen, nu behöver man iaf 2 fingrar för att styra....

Vad menas?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Lucif3r
23 april · 2 218 Inlägg

... Att man helt håller med föregående talare. Istället för att skriva exakt samma ord så skriver man så på internet istället, följt av sin egna åsikt/erfarenhet/etc.

mats757
23 april · 915 Inlägg

Jag vet flera stycken som använt Omega 917 och fått sina styrväxlar på VAG bilar att sluta läcka olja.

Xebers76
23 april · 2 278 Inlägg

Fixade en styrväxel på en Civic 98 med Omega 917. Slutade läcka och har fungerat många mil.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang