VW Touran återintroduceras i Sverige

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april · 17 509 Inlägg

KenthIJ skrev:
VW Touran återintroduceras i Sverige

Jag har en Kodiaq 2018 som rullat 8000 mil stående hemma. Sugen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
23 april · 1 468 Inlägg

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
VW Touran återintroduceras i Sverige

Jag har en Kodiaq 2018 som rullat 8000 mil stående hemma. Sugen?

Tackar för erbjudande :-) men...
Är den verkligen lägre från mark till bagage golv än vår nuvarande RAV 4 plug in ( 69 cm) ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april · 17 509 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:

KenthIJ skrev:
VW Touran återintroduceras i Sverige

Jag har en Kodiaq 2018 som rullat 8000 mil stående hemma. Sugen?

Tackar för erbjudande :-) men...
Är den verkligen lägre från mark till bagage golv än vår nuvarande RAV 4 plug in ( 69 cm) ?

Eh. Den är hög som fan.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
23 april · 1 468 Inlägg

Anropar "Presidento"

Skulle du ha möjlighet att vid tillfälle mäta avståndet från mark till bagagerumsgolv (alltså upp till lasttröskel plus ev förhöjning upp till innergolv) på e Berlingon.

Om du har kvar din Multispace så vore det toppen om du hade möjlighet att mäta även den.

Vår RAV 4 plug in är 69 cm hög där och jag tror att Touran är ca 62.

Presidento Of World
23 april · 3 329 Inlägg

KenthIJ skrev:
Anropar "Presidento"

Skulle du ha möjlighet att vid tillfälle mäta avståndet från mark till bagagerumsgolv (alltså upp till lasttröskel plus ev förhöjning upp till innergolv) på e Berlingon.

Om du har kvar din Multispace så vore det toppen om du hade möjlighet att mäta även den.

Vår RAV 4 plug in är 69 cm hög där och jag tror att Touran är ca 62.

Jag löser det imorgon. Men måste ni ha den 7sitsiga?
Den 5 sits är ju fortfarande "stor"

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
23 april · 17 509 Inlägg

Kastar bara in ett mått här. Mark till tröskel bak på en rätt olastad Caddy mk4 är 55cm. Detta bör ju även gälla Caddy Life. Men den kanske blir trång?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
23 april · 1 468 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:
Anropar "Presidento"

Skulle du ha möjlighet att vid tillfälle mäta avståndet från mark till bagagerumsgolv (alltså upp till lasttröskel plus ev förhöjning upp till innergolv) på e Berlingon.

Om du har kvar din Multispace så vore det toppen om du hade möjlighet att mäta även den.

Vår RAV 4 plug in är 69 cm hög där och jag tror att Touran är ca 62.

Jag löser det imorgon. Men måste ni ha den 7sitsiga?
Den 5 sits är ju fortfarande "stor"

Tackar så jättemycket.

Nej det måste nog inte vara en 7 sits.

Testade en Berlingo 2012 (tror jag) för flera år sedan och den funkade att lasta rullstolen om man ställde stolen " på bredden" om du förstår hur jag menar.

Om man skulle ha den "rakt in" så fick man fälla tvåsits ryggstödet i baksätet, har jag för mig ( vi behöver iofs bara kunna åka tre pers i bilen så att fälla två baksäten är OK )

Senast redigerat av KenthIJ (23 april )

KenthIJ
23 april · 1 468 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Kastar bara in ett mått här. Mark till tröskel bak på en rätt olastad Caddy mk4 är 55cm. Detta bör ju även gälla Caddy Life. Men den kanske blir trång?

Tackar tacksamt.

Verkar ju vara bra mått.

Tror att en vanlig Caddy Life femsits skulle funka om man fäller två av baksätena. Vi behöver ju iofs bara kunna åka tre i bilen.

Finns inte "Life" som maxi ?

Är det några kvalitetsskillnader mellan Caddy - Touran -Sharan, tror du ?

Vad jag förstår så är diesel säkrare än bensin

Presidento Of World
23 april · 3 329 Inlägg

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:
Anropar "Presidento"

Skulle du ha möjlighet att vid tillfälle mäta avståndet från mark till bagagerumsgolv (alltså upp till lasttröskel plus ev förhöjning upp till innergolv) på e Berlingon.

Om du har kvar din Multispace så vore det toppen om du hade möjlighet att mäta även den.

Vår RAV 4 plug in är 69 cm hög där och jag tror att Touran är ca 62.

Jag löser det imorgon. Men måste ni ha den 7sitsiga?
Den 5 sits är ju fortfarande "stor"

Tackar så jättemycket.

Nej det måste nog inte vara en 7 sits.

Testade en Berlingo 2012 (tror jag) för flera år sedan och den funkade att lasta rullstolen om man ställde stolen " på bredden" om du förstår hur jag menar.

Om man skulle ha den "rakt in" så fick man fälla tvåsits ryggstödet i baksätet, har jag för mig ( vi behöver iofs bara kunna åka tre pers i bilen så att fälla två baksäten är OK )

Jämfört med modellen från 2012 så är den nya större både i längd och bredd så jag tror att det räcker med 5 sits. Återkommer imorgon med lite mått

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
23 april · 1 468 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Jag löser det imorgon. Men måste ni ha den 7sitsiga?
Den 5 sits är ju fortfarande "stor"

Tackar så jättemycket.

Nej det måste nog inte vara en 7 sits.

Testade en Berlingo 2012 (tror jag) för flera år sedan och den funkade att lasta rullstolen om man ställde stolen " på bredden" om du förstår hur jag menar.

Om man skulle ha den "rakt in" så fick man fälla tvåsits ryggstödet i baksätet, har jag för mig ( vi behöver iofs bara kunna åka tre pers i bilen så att fälla två baksäten är OK )

Jämfört med modellen från 2012 så är den nya större både i längd och bredd så jag tror att det räcker med 5 sits. Återkommer imorgon med lite mått

Tackar ödmjukast.

Ser fram emot det

KenthIJ
23 april · 1 468 Inlägg

Presidento skrev:

KenthIJ skrev:

Presidento skrev:

Jag löser det imorgon. Men måste ni ha den 7sitsiga?
Den 5 sits är ju fortfarande "stor"

Tackar så jättemycket.

Nej det måste nog inte vara en 7 sits.

Testade en Berlingo 2012 (tror jag) för flera år sedan och den funkade att lasta rullstolen om man ställde stolen " på bredden" om du förstår hur jag menar.

Om man skulle ha den "rakt in" så fick man fälla tvåsits ryggstödet i baksätet, har jag för mig ( vi behöver iofs bara kunna åka tre pers i bilen så att fälla två baksäten är OK )

Jämfört med modellen från 2012 så är den nya större både i längd och bredd så jag tror att det räcker med 5 sits. Återkommer imorgon med lite mått

Kollade lite i mina gamla mappar på datorn och såg att det var en Citroën Berlingo 2013 HDi 90hk manuell, som vi testade 2014.
Tyckte den var lite för "bussig" då och köpte en VW Touran 2014 demobil i stället.

KenthIJ
24 april · 1 468 Inlägg

Anropar "Presidento" igen

Vet du om det går att förvärma kupen och/eller sätena i e Berlingo från appen?

Presidento Of World
24 april · 3 329 Inlägg

Det är ca 53cm från asfalt till lastpunkten. En rullstol bör går in som den är uppfälld utan bekymmer i denna bil. Stolarna bak *separata* går att skjuta framåt precis som framstolarna så det blir mycket per plats.

Bredden u bagaget är 48cm
Längden med stolarna skjutna allra längst bak 32. Skjuter man fram dom så blir det nästan en buss. Går även att lyfta ur dom helt om man vill bara ha en sittplats bak exempelvis.


https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-b8792022bc6ddde73fb43783ae3af1a1.jpg

Senast redigerat av Presidento (24 april )

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april · 17 509 Inlägg

KenthIJ skrev:

Hybrid_ skrev:
Kastar bara in ett mått här. Mark till tröskel bak på en rätt olastad Caddy mk4 är 55cm. Detta bör ju även gälla Caddy Life. Men den kanske blir trång?

Tackar tacksamt.

Verkar ju vara bra mått.

Tror att en vanlig Caddy Life femsits skulle funka om man fäller två av baksätena. Vi behöver ju iofs bara kunna åka tre i bilen.

Finns inte "Life" som maxi ?

Är det några kvalitetsskillnader mellan Caddy - Touran -Sharan, tror du ?

Vad jag förstår så är diesel säkrare än bensin

Life finns som maxi.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
KenthIJ
24 april · 1 468 Inlägg

Presidento skrev:
Det är ca 53cm från asfalt till lastpunkten. En rullstol bör går in som den är uppfälld utan bekymmer i denna bil. Stolarna bak *separata* går att skjuta framåt precis som framstolarna så det blir mycket per plats.

Bredden u bagaget är 48cm
Längden med stolarna skjutna allra längst bak 32. Skjuter man fram dom så blir det nästan en buss. Går även att lyfta ur dom helt om man vill bara ha en sittplats bak exempelvis.


https://www1.garaget.org/gallery/images/140/139292/139292-b8792022bc6ddde73fb43783ae3af1a1.jpg

Tackar så jättemycket för hjälpen.

Verkar ju bra.
Det är det där med räckvidden då...

Skall försöka låna hem en sådan och testladda på vårt uttag och se hur snabbt den laddar där.

Skulle eg behöva kunna köra 250 km på en laddning men... vi har tillgång till ett max 11kw 3 fas 32 A uttag att ladda ifrån på halva vägen så jag skall även kolla hur snabbt Berlingon laddar från det uttaget

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang